|
|
Didaktický program – O magickém mazlíčkovi | 2025-03-01 | Jedná se o napínavý příběh, ve kterém hlavní hrdina pomocí přírodovědných pokusů překonává nástrahy a snaží se najít ztracené zvířátko. Pokusy, které používá hlavní hrdina si děti sami vyzkouší. Didaktický program je určen pro žáky druhého až pátého ročníku základní školy. Hlavní částí programu je pohádkový příběh. Do příběhu jsou zahrnuté pokusy, které se při čtení pohádky s dětmi provádějí. Ke každému pokusu jsou vytvořeny didaktické listy pro učitele obsahující návody a další užitečné informace. K pokusům jsou také vytvořeny pracovní listy pro žáky, ve kterých jsou různé rozšiřující aktivity
Materiál je součástí disertační práce, která vzniká na katedře didaktiky fyziky, MFF UK.
Autorka: Jana Doležalová
Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.
|
Typické žákovské představy ve výuce fyziky | 2024-12-04 | Elektronická verze publikací Typické žákovské představy ve výuce fyziky a Typické žákovské představy ve výuce fyziky II od autorek Martiny Kekule, Dany Mandíkové a studentů učitelství fyziky na MFF UK k dispozici ke stažení:
|
Didaktický program O magické bouři | 2023-06-20 | Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole
Materiál vychází z diplomové práce "Fyzikální pokusy začleněné do příběhu – didaktický materiál pro učitele", která vznikla na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.
Autorka: Jana Doležalová
Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.
|
Fyzikální gamebook | 2023-02-21 | Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
jmenuji se Jasmína Tarakjiová a ráda bych Vám představila svůj Fyzikální gamebook, na kterém jsem pracovala v rámci mé bakalářské práce během studia na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy, oboru Fyzika zaměřená na vzdělávání.
Fyzikální gamebook byl sepsán pro děti navštěvující druhý stupeň ZŠ a odpovídající třídy víceletých gymnázií. Gamebook je příběh, ve kterém je hlavní hrdinou sám čtenář. Princip tohoto příběhu je snadný. Úkolem je pročíst se až na jeho samotný konec. Děj příběhu se odvíjí na základě toho, jak se čtenář na konci stránky rozhodne v příběhu pokračovat, jakým směrem se chce vydat. V mém Fyzikálním gamebooku tvoří tyto křižovatky otázky opírající se o nejrůznější fyzikální zajímavosti, jejichž řešení se dá snadno získat provedením fyzikálních pokusů se snadno dostupnými pomůckami (vybírala jsem převážně pokusy s potravinami).
Návody a řešení včetně vysvětlení jsou v mém gamebooku taktéž obsaženy. Pro zařazení experimentů do výuky či případnou následnou diskuzi se žáky jsem veškeré návody včetně fotografických příloh zpracovala v samostatném souboru s názvem Návody na pokusy. Uvnitř tohoto souboru naleznete také odkazy na videa mnou provedených experimentů nahraných na YouTube a metodické poznámky.
Fyzikální gamebook má 30 stránek, ale čtenář se přibližně polovině z nich vyhne, takže jeho pročtení by nemělo být časově extrémně náročné. Odhaduji, že do týdne by mohly mít děti dočteno. (Vášniví čtenáři či fyzikální nadšenci by mohli mít splněno do druhého dne.)
Spolu s Fyzikálním gamebookem vznikl doprovodný Cestovatelský záznamník, který slouží jako podpůrný materiál pro zaznamenávání vytvořených hypotéz, průběhů a výsledků pokusů obsažených v gamebooku. Cestovatelský záznamník tak plní funkci badatelského či laboratorního deníku. Čtenář se po dočtení může vracet ke svým původním myšlenkám, porovnávat je s výsledky experimentu, učit se z vlastních chyb.
Jak takový záznamník vyplnit se žáci mohou inspirovat ve vzorových záznamnících. (Jeden je vyplněn podrobně pro motivaci nadšených dětí, druhý je vyplněn stroze pro neodrazení dětí, které by gamebook příliš nezajímal.)
Fyzikální gamebook vznikl s úmyslem čtenáře něčemu novému přiučit, ale zároveň mu i umožnit odpočinek u pohodového čtení. Doufám, že se gamebook zalíbí a nabídne osvěžení nejen ve fyzikální výuce.
Předem děkuji za Vaše postřehy a připomínky, které by mohly vést k vylepšení či úpravě Fyzikálního gamebooku pro budoucí čtenáře.
S pozdravem
Jasmína Tarakjiová
jasmina.t@seznam.cz |
Jak spojit zážitkovou pedagogiku a výuku fyziky? | 2020-08-28 | Ve své bakalářské práci jsem přemýšlela, jak se dá propojit zážitková pedagogika s výukou fyziky.
Zážitková pedagogika je pedagogický směr, který využívá zážitky z aktivity k tomu, aby se člověk něco naučil – o sobě, o skupině, o světě... Tedy zážitek znamená mnohem více než pouhé zpestření výuky, není cílem sám o sobě – je prostředkem pro učení, takovým sbíráním dat pro následnou práci s nimi.
Chtěla jsem toto téma zkoumat, protože chci ve výuce předávat radost, nadšení, vděčnost a úžas, které mám s fyzikou spojené. Chci ukazovat žákům fyziku, která je tvořivá a krásná. Jakým způsobem dát fyziku žákům zažít? A je možné zkušenosti, které mám ze zážitkových akcí využít při výuce fyziky? Na této stránce se můžete seznámit s tím, k čemu mě tyto otázky předcházející psaní bakalářské práce dovedly. Můžete nahlédnout, jak se dá spojit zážitková pedagogika a výuka fyziky, třeba se i navrženými aktivitami nechat inspirovat pro svou vlastní výuku…
Více naleznete na http://fyzweb.cz/materialy/zazitkovka/ |
Pohádka o podstatě magie | 2020-08-02 | Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole
Materiál vychází ze stejnojmenné bakalářské práce, která vznikla na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.
Autorka: Jana Doležalová
Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.
|
Program pro zobrazování vlnové funkce pro vybrané 1D potenciály | 2017-11-30 | 
Program, který umožňuje zobrazit vlnové funkce a hustoty pravděpodobnosti nalezení částice pro následující jednodimenzionální př
ípady: po částech konstantní potenciál se dvěma skoky (zahrnuje úlohy typu potenciálový stupeň a bariéra, konečně hluboká potenciálová jáma, ale i jejich variace), nekonečně hluboká pravoúhlá potenciálová jáma a lineární harmonický oscilátor. Umožňuje zobrazovat stacionární řešení, ale i jejich lineární kombinace (nestacionární řešení). Kromě samotné prostorové části vlnové funkce zobrazuje pomocí animace i její časový vývoj.
|
Sborníky z konferencí ve Vlachovicích | 2017-08-21 | Semináře jsou tradičně pořádané Odbornou skupinou pro vyučování fyzice na základní škole při Fyzikální pedagogické společnosti JČMF ve spolupráci s Katedrou didaktiky fyziky MFF UK. Konají se v hotelu Pavla ve Vlachovicích.
|
Záludné otázky z meteorologie | 2015-07-13 |
Závěrečná práce Mgr. Jana Karlického, jejímž cílem je vysvětlit na středoškolské úrovni základní jevy a procesy související s tvorbou počasí, tedy obecně z meteorologie či fyziky atmosféry.
Práce je rozdělena do tří kapitol, rozebírajících postupně základní veličiny týkající se stavu atmosféry, tedy atmosférický tlak, teplotu vzduchu a oblačnost spolu se srážkami.
Celý text práce lze stáhnout zde (formát PDF, 1,5 MB).
|
 |
|
Experimenty s Vernierem dle kapitol v učebnicích pro gymnázia | 2014-12-15 | Tento seznam experimentů jsme vytvářeli s myšlenkou usnadnit učitelům rozhodování, které experimenty se systémem Vernier by bylo možné do výuky zařadit a kdy. Seznam není kompletní (aktuálně jde o revizi ze dne 2014-12-15), na jeho rozšiřování budeme i nadále pracovat. Autory této verze jsou Mgr. Věra Koudelková, Mgr. Jakub Jermář a Mgr. Pavel Böhm.
Vyberte si kliknutím na příslušnou učebnici:
|
Peer Instruction – co to je + databáze vhodných otázek | 2014-10-02 | 
Peer Instruction (z anglického peer – vrstevník, spolužák, instruction – vyučování) je vyučovací metoda založená na aktivní práci studentů, kteří nejprve samostatně a následně po diskuzi v malých skupinách spolužáků odpovídají na zadané otázky (tzv. KoncepTesty).
Hlavní využití metody je při výkladu nové látky, částečně upravenou metodu lze využít i při opakování, prohlubování učiva nebo závěrečném hodnocení.
|
Experimenty s Vernierem dle kapitol v učebnicích pro ZŠ | 2013-05-22 | Tento seznam experimentů jsme vytvářeli s myšlenkou usnadnit učitelům rozhodování, které experimenty se systémem Vernier by bylo možné do výuky zařadit a kdy. Seznam není kompletní (aktuálně jde o revizi 2013-05-21), na jeho rozšiřování budeme i nadále pracovat. Autorkou této verze Mgr. Jana Šestáková (ZŠ Lingua Universal a KDF MFF UK).
Vyberte si kliknutím na příslušnou učebnici:
|
iQpark - fyzikální exponáty | 2012-09-28 | Materiál vytvořený pro pedagogy SŠ, kteří plánují se svými studenty cestu do iQparku a chtějí ji co nejefektivněji využít pro svoji výuku. Prostřednictvím těchto stránek si můžete prohlédnout vybrané fyzikální exponáty iQparku rozdělené podle ročníků, kapitol a podkapitol.
U každého exponátu naleznete kromě jeho názvu a umístění v iQparku také stručný popisek a fotografii. U některých je k dispozici video průběhu experimentů, inspirace pro diskuzi se studenty ve formě otázek k exponátu a originální text iQparku, který naleznete přímo u exponátu v Liberci.
Autory jsou Alice Razímová a Zdeněk Šabatka. |
Proměření Hookeova zákona | 2012-05-02 | 
Pomocí sonaru a siloměru jsme zkoumali deformační křivky různě silných měděných drátů. K dispozici je video, naměřená data a pracovní list pro žáky.a pracnosti.
Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb. |
Fyzika ve výtahu | 2012-04-11 | 
Pomocí barometru a několika siloměrů jsme zjišťovali, jak se mění tlak vzduchu a síly působící na různé předměty (včetně člověka) při jízdě výtahem. K dispozici je video, naměřená data a pracovní listy pro žáky v různé úrovni náročnosti a pracnosti.
Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb. |
Pouťový balónek v metru | 2012-03-13 | 
"Pomocí akcelerometru jsme měřili zrychlení v metru při rozjíždění, brzdění a během jízdy. Také jsme pozorovali, co dělá pouťový balónek naplněný héliem. K dispozici je video, naměřená data a pracovní listy pro žáky v různé úrovni náročnosti a pracnosti."
Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb. |
Studium pohybu skákajícího míče | 2011-12-12 | Videonávod na experiment se skákajícím gymnastickým míčem. Pomocí ultrazvukového senzoru polohy a pohybu Vernier Go!Motion (sonaru) lze snadno a rychle získat grafy polohy, rychlosti a zrychlení sledovaného objektu. Na tomto experimentu se žáci kromě práce s grafy mohou naučit mnoho věcí z fyziky (tlumený periodický pohyb, přeměna kinetické, elastické a polohové energie, odporová síla, vztlaková síla, Newtonovy zákony, ...). Součástí jsou i náměty na činnosti se žáky.
Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. |
Matematické a přírodovědné úlohy – TIMSS 2007 | 2011-06-23 | Na základě analýzy chyb žákovských řešení v testech mezinárodních výzkumů TIMSS 2007 vznikly tři publikace, které vedle analýzy témat, která činí našim žákům problémy, přinášejí soubory originálních úloh zaměřených na problémové oblasti přírodních věd a matematiky na prvním i druhém stupni základní školy. Tyto úlohy jsou přímo použitelné ve výuce jako motivační, procvičovací či při sestavování písemných prací. ... více informací a příručky ke stažení. |
Závislost tlaku na teplotě | 2010-11-19 | Videonávod Závislost tlaku na teplotě demonstruje jak během zhruba pěti minut experimentálně naměřit a odvodit závislost tlaku na teplotě (tzv. Charlesův zákon) platící pro plyny. V experimentu je použito tlakové čidlo Vernier GPS-BTA s příslušenstvím a rozhraní Go!Link. Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.
|
Boyleův-Mariottův zákon | 2010-10-15 | 
Videonávod Boyleův-Mariottův zákon demonstruje, jak během zhruba pěti minut experimentálně naměřit a odvodit Boyleův-Mariottův zákon. V experimentu je použito tlakové čidlo Vernier GPS-BTA s příslušenstvím a rozhraní Go!Link.
Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. |
VA charakteristika diody | 2010-09-30 | Videonávod na jednoduchý experiment se ampérmetrem Vernier DCP-BTA a voltmetrem Vernier VP-BTA. Oba přístroje jsou připojeny k počítači přes 2 rozhraní Go!Link. Pomocí reostatu zapojeného jako dělič napětí měníme napětí na diodě a v programu Logger Lite snímáme okamžité napětí a proud, hodnoty se automaticky vynášejí do grafu.
Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. |
Napodobování grafu | 2010-09-08 | Videonávod na jednoduchý experiment s čidlem polohy - sonarem Vernier Go!Motion. V programu Logger Lite si předkreslíme graf a pomocí pohybu s předmětem, jehož polohu sonar snímá, se snažíme vytvořit stejný graf závislosti polohy předmětu na čase. Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. Inspirací byl článek Martiny Kekule Zobrazení pohybu pomocí grafů.
|
Výlet s barometrem | 2010-08-25 | Powerpointová prezentace a pracovní list k procvičení orientace na mapě a vztahu závislosti tlaku na nadmořské výšce. V prezentaci se postupně seznamujeme s výsledky měření atmosférického tlaku v průběhu výletu, pracovní list určený pro studenty pak shrnuje otázky kladené (a zodpovězené) v prezentaci. Autorkou materiálu je RNDr. Vladimíra Erhartová.
|
Soutěž teploměrů | 2010-04-30 | Videonávod na jednoduchý experiment s chladnutím teploměru v závislosti na jeho vlhkosti a proudění vzduchu. Materiál vzniknul jako součást příspěvku pro konferenci Alternativní metody výuky 2010. Autorem je Pavel Böhm, redakčně upravil Jakub Jermář.
|
Fyzika Země | 2008-09-11 |
Vzdělávací materiál nabízející základní přehled o fyzikálních
vlastnostech planety Země, především studentům středních
škol. Shrnuje základní informace o stavbě Země, zemském
magnetickém poli, deskové tektonice a zemětřesení. Autorkou je Magdaléna Čípová.
|
O silách nejen na Rapa Nui | 2008-04-21 |
Rapa Nui je domorodý název Velikonočního ostrova známého svými tajuplnými mohutnými kamennými sochámi moai. Jak mohlo domorodé obyvatelstvo bez použití tažných zvířat a moderní techniky stěhovat stovky obrovských soch ze vzdálených kamenolomů? O silách, vektorech, momentech sil, ... se můžete přiučit v rozsáhlém výukovém materiálu Miroslava Jílka. A aby se nikdo neztratil, je vše provázáno turistickými ukazateli a v levém horním rohu máte k dispozici mapu!
|
Hvizdy | 2008-03-05 |
Studijní materiály ke kmitání, vlnění, plazmatu, ... až po chování elektromagnetického vlnění v plazmatu a magnetických polích. Jednotlivé matreriály lze použít samostatně, jako celek jsou pak pokusem vysvětlit, kde se vzaly tajemné hvizdy v telefonech pozorované od první světové války. Autorkou materiálů je RNDr. Zuzana Horová.
|
Relativita 7x NE! | 2007-12-06 |
Čtyři a půl minuty dlouhý multimadiální pořad vyvracející 7 častých omylů o speciální teorii relativity a jejím tvůrci Albertu Einsteinovi. Autorem pořadu je doc. RNDr. Jan Obdržálek, CSc. z Ústavu teoretické fyziky Matematicko-fyzikální fakulty UK.
|
Ráz v těžišťové soustavě | 2007-12-05 |
Multimediální program jasně a velmi jednoduše ilustruje klasický ráz (neboli srážku) dvou částic a její řešení prostřednictvím těžišťové soustavy. Programem získal Čestné uznání festivalu TechFilm 2005 a je zájemcům volně k dispozici. Práce vznikla za podpory grantu FRVŠ 1832/2004.
|
Bizarní krámy | 2007-11-05 |
Bizarní krámy, které si můžete vyrobit v kuchyni jsou návody na řadu jednoduchých pokusů, které si opravdu můžete snadno vyzkoušet i doma. Z anglického originálu Bizarre stuff you can make in your kitchen je vybrala, přeložila a doplnila o řadu svých zkušeností a námětů Michaela křížová (kterou asi spíše znáte jako Míšu Urbanovou).
|
Srážky a rotace | 2007-09-12 |
Platí při hře na kulečníku zákon o úhlu dopadu a odrazu? Jak lze určit rychlost fotbalového míče při výkopu? Co vše způsobuje tajemná Coriolisova síla? Proč se bumerang vrací? Pokud vám přemýšlení o podobných otázkách nepřipadá jako úplná ztráta času, je tento materiál určen právě pro vás. Náměty vycházejí z programu kroužků fyziky pro středoškolské studenty, které probíhaly na MFF UK v Praze pod vedením Miroslava Jílka.
|
Pokusy mladých debrujárů | 2007-06-10 |
Mladí debrujáři znají spoustu krásných a snadno proveditelných fyzikálních pokusů, které provádějí pod heslem "Hrej si a přemýšlej". Míša Urbanová pro vás řadu z nich vybrala a s pomocí zkušené debrujárské vedoucí Věrky Bdinkové, zpracovala pro web.
|
Neverbální úlohy | 2007-04-01 |
PaedDr. Jiří Tesař, PhD. z Pedagogické Fakulty z Českých Budějovic připravil se svými studenty sadu úloh pro žáky základních škol, které mají podobu krátkého filmu nebo série fotografií.
Předložené prezentace obsahují vedle samotných filmů a fotografií také rozbor úlohy, možné postupy řešení a výsledky.
|
Aktivity inspirované výzkumem částic | 2006-11-24 |
Pracovní listy pro studenty a rozšířené pracovní listy s poznámkami pro učitele, kde vedle metodických poznámek najdete také náměty pro rozšíření a doplnění aktivit. Připravila J.Burešová.
|
Videopokusy | 2005-11-10 | Sbírka videonahrávek jednotlivých fyzikálních pokusů doplněná stručným popisem a vysvětlením. Jednotlivá videa nejsou nijak komentována, k pokusům jsou ale k dispozici písemné materiály s popisy a komentáři.
Videopokusy si lze také stáhnout a vypálit na CD. |
|