FyzWeb  pokusy a materiály
Didaktický program O magické bouři 2023-06-20

Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole

Materiál vychází z diplomové práce "Fyzikální pokusy začleněné do příběhu – didaktický materiál pro učitele", která vznikla na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.

Autorka: Jana Doležalová

Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.

    text ke stažení

Fyzikální gamebook 2023-02-21

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

jmenuji se Jasmína Tarakjiová a ráda bych Vám představila svůj Fyzikální gamebook, na kterém jsem pracovala v rámci mé bakalářské práce během studia na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy, oboru Fyzika zaměřená na vzdělávání.

Fyzikální gamebook byl sepsán pro děti navštěvující druhý stupeň ZŠ a odpovídající třídy víceletých gymnázií. Gamebook je příběh, ve kterém je hlavní hrdinou sám čtenář. Princip tohoto příběhu je snadný. Úkolem je pročíst se až na jeho samotný konec. Děj příběhu se odvíjí na základě toho, jak se čtenář na konci stránky rozhodne v příběhu pokračovat, jakým směrem se chce vydat. V mém Fyzikálním gamebooku tvoří tyto křižovatky otázky opírající se o nejrůznější fyzikální zajímavosti, jejichž řešení se dá snadno získat provedením fyzikálních pokusů se snadno dostupnými pomůckami (vybírala jsem převážně pokusy s potravinami).

Návody a řešení včetně vysvětlení jsou v mém gamebooku taktéž obsaženy. Pro zařazení experimentů do výuky či případnou následnou diskuzi se žáky jsem veškeré návody včetně fotografických příloh zpracovala v samostatném souboru s názvem Návody na pokusy. Uvnitř tohoto souboru naleznete také odkazy na videa mnou provedených experimentů nahraných na YouTube a metodické poznámky.

Fyzikální gamebook má 30 stránek, ale čtenář se přibližně polovině z nich vyhne, takže jeho pročtení by nemělo být časově extrémně náročné. Odhaduji, že do týdne by mohly mít děti dočteno. (Vášniví čtenáři či fyzikální nadšenci by mohli mít splněno do druhého dne.)

Spolu s Fyzikálním gamebookem vznikl doprovodný Cestovatelský záznamník, který slouží jako podpůrný materiál pro zaznamenávání vytvořených hypotéz, průběhů a výsledků pokusů obsažených v gamebooku. Cestovatelský záznamník tak plní funkci badatelského či laboratorního deníku. Čtenář se po dočtení může vracet ke svým původním myšlenkám, porovnávat je s výsledky experimentu, učit se z vlastních chyb.

Jak takový záznamník vyplnit se žáci mohou inspirovat ve vzorových záznamnících. (Jeden je vyplněn podrobně pro motivaci nadšených dětí, druhý je vyplněn stroze pro neodrazení dětí, které by gamebook příliš nezajímal.)

Fyzikální gamebook vznikl s úmyslem čtenáře něčemu novému přiučit, ale zároveň mu i umožnit odpočinek u pohodového čtení. Doufám, že se gamebook zalíbí a nabídne osvěžení nejen ve fyzikální výuce.

Předem děkuji za Vaše postřehy a připomínky, které by mohly vést k vylepšení či úpravě Fyzikálního gamebooku pro budoucí čtenáře.

S pozdravem

Jasmína Tarakjiová

jasmina.t@seznam.cz


Česko-ukrajinský pracovní sešit pro návštěvu Národního technického muzea v Praze 2022-09-24

Pracovní sešit obsahuje drobné úkoly nejen z fyziky. Jazykové korektury překladu provedla rodilá mluvčí Nataliya Kazachkova.

Přiložené PDF je připraveno pro tisk brožury.

    PDF ke stažení (3,92 MB)

Jak spojit zážitkovou pedagogiku a výuku fyziky? 2020-08-28

Ve své bakalářské práci jsem přemýšlela, jak se dá propojit zážitková pedagogika s výukou fyziky.

Zážitková pedagogika je pedagogický směr, který využívá zážitky z aktivity k tomu, aby se člověk něco naučil – o sobě, o skupině, o světě... Tedy zážitek znamená mnohem více než pouhé zpestření výuky, není cílem sám o sobě – je prostředkem pro učení, takovým sbíráním dat pro následnou práci s nimi.

Chtěla jsem toto téma zkoumat, protože chci ve výuce předávat radost, nadšení, vděčnost a úžas, které mám s fyzikou spojené. Chci ukazovat žákům fyziku, která je tvořivá a krásná. Jakým způsobem dát fyziku žákům zažít? A je možné zkušenosti, které mám ze zážitkových akcí využít při výuce fyziky? Na této stránce se můžete seznámit s tím, k čemu mě tyto otázky předcházející psaní bakalářské práce dovedly. Můžete nahlédnout, jak se dá spojit zážitková pedagogika a výuka fyziky, třeba se i navrženými aktivitami nechat inspirovat pro svou vlastní výuku…

Více naleznete na http://fyzweb.cz/materialy/zazitkovka/ 


Pohádka o podstatě magie 2020-08-02

Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole

Materiál vychází ze stejnojmenné bakalářské práce, která vznikla na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.

Autorka: Jana Doležalová

Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.

    text ke stažení

Program pro zobrazování vlnové funkce pro vybrané 1D potenciály 2017-11-30

Program, který umožňuje zobrazit vlnové funkce a hustoty pravděpodobnosti nalezení částice pro následující jednodimenzionální př

ípady: po částech konstantní potenciál se dvěma skoky (zahrnuje úlohy typu potenciálový stupeň a bariéra, konečně hluboká potenciálová jáma, ale i jejich variace), nekonečně hluboká pravoúhlá potenciálová jáma a lineární harmonický oscilátor. Umožňuje zobrazovat stacionární řešení, ale i jejich lineární kombinace (nestacionární řešení). Kromě samotné prostorové části vlnové funkce zobrazuje pomocí animace i její časový vývoj.

Program ke stažení   QMprog.zip
Dokumentace (popis ovládání)   QMprogram-dokumentace.pdf

Sborníky z konferencí ve Vlachovicích 2017-08-21

Semináře jsou tradičně pořádané Odbornou skupinou pro vyučování fyzice na základní škole při Fyzikální pedagogické společnosti JČMF ve spolupráci s Katedrou didaktiky fyziky MFF UK. Konají se v hotelu Pavla ve Vlachovicích.

Jak učím fyziku? (2009)

Jak učím fyziku? (2011)

Jak získat žáky pro fyziku? (2013)

Jak získat žáky pro fyziku? 2 (2015)


Motivace předškolních a mladších školních dětí k fyzice prostřednictvím příběhů 2016-06-15

Materiál vychází ze stejnojmenné bakalářské práce, která vznikla na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.

Autorkou je Aneta Čermáková, práci vedla RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.

    text ke stažení

Experimenty z projektu TIME 2015-12-21

Vytvořeno na Gymnáziu Teplice v rámci projektu TIME (EHP-CZ07-ICP-2-133-2015).


Záludné otázky z meteorologie 2015-07-13

Závěrečná práce Mgr. Jana Karlického, jejímž cílem je vysvětlit na středoškolské úrovni základní jevy a procesy související s tvorbou počasí, tedy obecně z meteorologie či fyziky atmosféry.

Práce je rozdělena do tří kapitol, rozebírajících postupně základní veličiny týkající se stavu atmosféry, tedy atmosférický tlak, teplotu vzduchu a oblačnost spolu se srážkami.

Celý text práce lze stáhnout zde (formát PDF, 1,5 MB).


Experimenty s Vernierem dle kapitol v učebnicích pro gymnázia 2014-12-15

Tento seznam experimentů jsme vytvářeli s myšlenkou usnadnit učitelům rozhodování, které experimenty se systémem Vernier by bylo možné do výuky zařadit a kdy. Seznam není kompletní (aktuálně jde o revizi ze dne 2014-12-15), na jeho rozšiřování budeme i nadále pracovat. Autory této verze jsou Mgr. Věra Koudelková, Mgr. Jakub Jermář a Mgr. Pavel Böhm.


Peer Instruction – co to je + databáze vhodných otázek 2014-10-02

Peer Instruction (z anglického peer – vrstevník, spolužák, instruction – vyučování) je vyučovací metoda založená na aktivní práci studentů, kteří nejprve samostatně a následně po diskuzi v malých skupinách spolužáků odpovídají na zadané otázky (tzv. KoncepTesty).

Hlavní využití metody je při výkladu nové látky, částečně upravenou metodu lze využít i při opakování, prohlubování učiva nebo závěrečném hodnocení.


Experimenty s Vernierem dle kapitol v učebnicích pro ZŠ 2013-05-22

Tento seznam experimentů jsme vytvářeli s myšlenkou usnadnit učitelům rozhodování, které experimenty se systémem Vernier by bylo možné do výuky zařadit a kdy. Seznam není kompletní (aktuálně jde o revizi 2013-05-21), na jeho rozšiřování budeme i nadále pracovat. Autorkou této verze Mgr. Jana Šestáková (ZŠ Lingua Universal a KDF MFF UK).

Vyberte si kliknutím na příslušnou učebnici:

pro 6. ročník pro 7. ročník pro 8. ročník pro 9. ročník
6. ročník 7. ročník 8. ročník 9. ročník

Využívání dataloggerů ve výuce fyziky 2012-11-27

Diplomová práce s ověřenými experimenty, autorem je Petr Kácovský. Celý text práce lze stáhnout zde (formát PDF, 28 MB).

             

Jednotlivé experimenty


iQpark - fyzikální exponáty 2012-09-28

Materiál vytvořený pro pedagogy SŠ, kteří plánují se svými studenty cestu do iQparku a chtějí ji co nejefektivněji využít pro svoji výuku. Prostřednictvím těchto stránek si můžete prohlédnout vybrané fyzikální exponáty iQparku rozdělené podle ročníků, kapitol a podkapitol. 

U každého exponátu naleznete kromě jeho názvu a umístění v iQparku také stručný popisek a fotografii. U některých je k dispozici video průběhu experimentů, inspirace pro diskuzi se studenty ve formě otázek k exponátu a originální text iQparku, který naleznete přímo u exponátu v Liberci.

Autory jsou Alice Razímová a Zdeněk Šabatka.


Kniha "Měření fyzikálních veličin se systémem Vernier" 2012-06-13

Kniha Měření fyzikálních veličin se systémem Vernier má 2 části, obě jsou k dispozici volně ke stažení: 

Autorem obou publikací je Mgr. Václav Pazdera (spoluautory některých částí jsou také Jan DivišJan Nohýl) z Gymnázia Čajkovského v Olomouci


Proměření Hookeova zákona 2012-05-02

Pomocí sonaru a siloměru jsme zkoumali deformační křivky různě silných měděných drátů. K dispozici je video, naměřená data a pracovní list pro žáky.a pracnosti.

Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb.


Fyzika ve výtahu 2012-04-11

Pomocí barometru a několika siloměrů jsme zjišťovali, jak se mění tlak vzduchu a síly působící na různé předměty (včetně člověka) při jízdě výtahem. K dispozici je video, naměřená data a pracovní listy pro žáky v různé úrovni náročnosti a pracnosti.

Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb.


Pouťový balónek v metru 2012-03-13

"Pomocí akcelerometru jsme měřili zrychlení v metru při rozjíždění, brzdění a během jízdy. Také jsme pozorovali, co dělá pouťový balónek naplněný héliem. K dispozici je video, naměřená data a pracovní listy pro žáky v různé úrovni náročnosti a pracnosti."

Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb.


Studium pohybu skákajícího míče 2011-12-12

Videonávod na experiment se skákajícím gymnastickým míčem. Pomocí ultrazvukového senzoru polohy a pohybu Vernier Go!Motion (sonaru) lze snadno a rychle získat grafy polohy, rychlosti a zrychlení sledovaného objektu. Na tomto experimentu se žáci kromě práce s grafy mohou naučit mnoho věcí z fyziky (tlumený periodický pohyb, přeměna kinetické, elastické a polohové energie, odporová síla, vztlaková síla, Newtonovy zákony, ...). Součástí jsou i náměty na činnosti se žáky.

Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.


Napětí a proud v obvodu s cívkou 2011-07-23

Videonávod Napětí a proud v obvodu s cívkou demonstruje, jak během několika minut experimentálně ukázat vliv cívky (indukčnosti) na fázový posun napětí aproudu v obvodu a také vliv frekvence proudu na toto posunutí. V experimentu byl použit ampérmetr Vernier DCP-BTA a voltmetr ampérmetrem Vernier DVP-BTA, oba zapojeny do rozhraní LabQuest Mini a generátor funkcí. Na počítači běžel program Logger Pro.

Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.


Matematické a přírodovědné úlohy – TIMSS 2007 2011-06-23

Na základě analýzy chyb žákovských řešení v testech mezinárodních výzkumů TIMSS 2007 vznikly tři publikace, které vedle analýzy témat, která činí našim žákům problémy, přinášejí soubory originálních úloh zaměřených na problémové oblasti přírodních věd a matematiky na prvním i druhém stupni základní školy. Tyto úlohy jsou přímo použitelné ve výuce jako motivační, procvičovací či při sestavování písemných prací... více informací a příručky ke stažení.


Závislost magnetické indukce na proudu v cívce 2011-06-23

Videonávod Závislost magnetické indukce na proudu v cívce demonstruje, jak během několika minut experimentálně ukázat lineární závislost magnetické indukce uvnitř cívky na proudu, který cívkou protéká. V experimentu je použit teslametr Vernier MG-BTA, ampérmetr Vernier DCP-BTA a dartalogger Vernier LabQuest.

Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.


Interaktivní učebnice "Zrak a zvuk" 2011-04-19

Interaktivní učebnice Zrak a zvuk ve výuce na střední škole vznikla jako praktický výsledek disertační práce v oboru Teorie vzdělávání ve fyzice. Interaktivní učebnice má sloužit jako moderní výuková pomůcka pro učitele fyziky a biologie na střední škole.

Učebnice je volně ke stažení (115 MB) na http://interaktivni-ucebnice.info/index.php?page=ucebnice

Autorem učebnice je RNDr. David Kordek, Ph.D.


Havárie ve Fukušimě I a radioaktivita obecně 2011-04-07

Dvě prezentace od pracovníků ČEZu (hlavní autorkou je Ing. Marie Dufková) - jedna na téma radioaktivita, ionizující záření, dávkové ekvivalenty a druhá se zabývá havárií v jaderné elektrárně Fukušima I.


Závislost tlaku na teplotě 2010-11-19

Videonávod Závislost tlaku na teplotě demonstruje jak během zhruba pěti minut experimentálně naměřit a odvodit závislost tlaku na teplotě (tzv. Charlesův zákon) platící pro plyny. V experimentu je použito tlakové čidlo Vernier GPS-BTA s příslušenstvím a rozhraní Go!Link. Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.


Boyleův-Mariottův zákon 2010-10-15

Videonávod Boyleův-Mariottův zákon demonstruje, jak během zhruba pěti minut experimentálně naměřit a odvodit Boyleův-Mariottův zákon. V experimentu je použito tlakové čidlo Vernier GPS-BTA s příslušenstvím a rozhraní Go!Link.

Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.


VA charakteristika diody 2010-09-30

zapojeníVideonávod na jednoduchý experiment se ampérmetrem Vernier DCP-BTA a voltmetrem Vernier VP-BTA. Oba přístroje jsou připojeny k počítači přes 2 rozhraní Go!Link. Pomocí reostatu zapojeného jako dělič napětí měníme napětí na diodě a v programu Logger Lite snímáme okamžité napětí a proud, hodnoty se automaticky vynášejí do grafu.

Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.


Napodobování grafu 2010-09-08

pomůckyVideonávod na jednoduchý experiment s čidlem polohy - sonarem Vernier Go!Motion. V programu Logger Lite si předkreslíme graf a pomocí pohybu s předmětem, jehož polohu sonar snímá, se snažíme vytvořit stejný graf závislosti polohy předmětu na čase. Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. Inspirací byl článek Martiny Kekule Zobrazení pohybu pomocí grafů.


Co může viset na vlásku? 2010-09-01

pomůckyVideonávod na jednoduchý experiment - měříme sílu potřebnou k přetržení vlasu. Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. Inspirací byl článek Co může "viset na vlásku"?.


Výlet s barometrem 2010-08-25

Powerpointová prezentace a pracovní list k procvičení orientace na mapě a vztahu závislosti tlaku na nadmořské výšce. V prezentaci se postupně seznamujeme s výsledky měření atmosférického tlaku v průběhu výletu, pracovní list určený pro studenty pak shrnuje otázky kladené (a zodpovězené) v prezentaci. Autorkou materiálu je RNDr. Vladimíra Erhartová.


Soutěž teploměrů 2010-04-30

pomůckyVideonávod na jednoduchý experiment s chladnutím teploměru v závislosti na jeho vlhkosti a proudění vzduchu. Materiál vzniknul jako součást příspěvku pro konferenci Alternativní metody výuky 2010. Autorem je Pavel Böhm, redakčně upravil Jakub Jermář.


Fyzika Země 2008-09-11

Vzdělávací materiál nabízející základní přehled o fyzikálních vlastnostech planety Země, především studentům středních škol. Shrnuje základní informace o stavbě Země, zemském magnetickém poli, deskové tektonice a zemětřesení. Autorkou je Magdaléna Čípová.


O silách nejen na Rapa Nui 2008-04-21

Rapa Nui je domorodý název Velikonočního ostrova známého svými tajuplnými mohutnými kamennými sochámi moai. Jak mohlo domorodé obyvatelstvo bez použití tažných zvířat a moderní techniky stěhovat stovky obrovských soch ze vzdálených kamenolomů? O silách, vektorech, momentech sil, ... se můžete přiučit v rozsáhlém výukovém materiálu Miroslava Jílka. A aby se nikdo neztratil, je vše provázáno turistickými ukazateli a v levém horním rohu máte k dispozici mapu!


Hvizdy 2008-03-05

Studijní materiály ke kmitání, vlnění, plazmatu, ... až po chování elektromagnetického vlnění v plazmatu a magnetických polích. Jednotlivé matreriály lze použít samostatně, jako celek jsou pak pokusem vysvětlit, kde se vzaly tajemné hvizdy v telefonech pozorované od první světové války. Autorkou materiálů je RNDr. Zuzana Horová.


Relativita 7x NE! 2007-12-06

Čtyři a půl minuty dlouhý multimadiální pořad vyvracející 7 častých omylů o speciální teorii relativity a jejím tvůrci Albertu Einsteinovi. Autorem pořadu je doc. RNDr. Jan Obdržálek, CSc. z Ústavu teoretické fyziky Matematicko-fyzikální fakulty UK.


Ráz v těžišťové soustavě 2007-12-05

Multimediální program jasně a velmi jednoduše ilustruje klasický ráz (neboli srážku) dvou částic a její řešení prostřednictvím těžišťové soustavy. Programem získal Čestné uznání festivalu TechFilm 2005 a je zájemcům volně k dispozici. Práce vznikla za podpory grantu FRVŠ 1832/2004.


Bizarní krámy 2007-11-05

Bizarní krámy, které si můžete vyrobit v kuchyni jsou návody na řadu jednoduchých pokusů, které si opravdu můžete snadno vyzkoušet i doma. Z anglického originálu Bizarre stuff you can make in your kitchen je vybrala, přeložila a doplnila o řadu svých zkušeností a námětů Michaela křížová (kterou asi spíše znáte jako Míšu Urbanovou).


Srážky a rotace 2007-09-12

Platí při hře na kulečníku zákon o úhlu dopadu a odrazu? Jak lze určit rychlost fotbalového míče při výkopu? Co vše způsobuje tajemná Coriolisova síla? Proč se bumerang vrací? Pokud vám přemýšlení o podobných otázkách nepřipadá jako úplná ztráta času, je tento materiál určen právě pro vás. Náměty vycházejí z programu kroužků fyziky pro středoškolské studenty, které probíhaly na MFF UK v Praze pod vedením Miroslava Jílka.


Pokusy mladých debrujárů 2007-06-10

Mladí debrujáři znají spoustu krásných a snadno proveditelných fyzikálních pokusů, které provádějí pod heslem "Hrej si a přemýšlej". Míša Urbanová pro vás řadu z nich vybrala a s pomocí zkušené debrujárské vedoucí Věrky Bdinkové, zpracovala pro web.


Neverbální úlohy 2007-04-01

PaedDr. Jiří Tesař, PhD. z Pedagogické Fakulty z Českých Budějovic připravil se svými studenty sadu úloh pro žáky základních škol, které mají podobu krátkého filmu nebo série fotografií.

Předložené prezentace obsahují vedle samotných filmů a fotografií také rozbor úlohy, možné postupy řešení a výsledky.


Aktivity inspirované výzkumem částic  2006-11-24

Pracovní listy pro studenty a rozšířené pracovní listy s poznámkami pro učitele, kde vedle metodických poznámek najdete také náměty pro rozšíření a doplnění aktivit. Připravila J.Burešová.


Videopokusy 2005-11-10

Sbírka videonahrávek jednotlivých fyzikálních pokusů doplněná stručným popisem a vysvětlením. Jednotlivá videa nejsou nijak komentována, k pokusům jsou ale k dispozici písemné materiály s popisy a komentáři.

Videopokusy si lze také stáhnout a vypálit na CD.